
Nowoczesne samochody już od kilku lat mają montowane czujniki ciśnienia w oponach. Chociaż wiele osób może nie zdawać sobie z tego sprawy, opony z czujnikami są standardem przy tworzeniu nowych aut. Z kolei sama wymiana opon z czujnikami nie różni się zbyt wiele od wymiany tradycyjnych opon.
Czujnik ciśnienia to nic innego jak system, który monitoruje czy ciśnienie w oponach jest na odpowiednim poziomie. To bowiem przekłada się na bezpieczeństwo jazdy czy kontrolę nad samochodem. Co więcej czujniki ciśnień są w stanie kontrolować nawet różnicę ciśnień we wszystkich czterech oponach tak, by nie była ona zbyt duża.
Opony z czujnikami ciśnienia są standardowym wyposażeniem nowoczesnych samochodów. Wynika to z dyrektywy Unii Europejskiej, która nakazuje producentom aut, by ci zakładali czujniki ciśnienia w oponach. Dokładnie znajdują się one przy zaworach powietrzna obok felgi.
Wymiana opon z czujnikami ciśnienia nie różni się wiele od wymiany tradycyjnych kół. Powinna jednak wymagać od wulkanizatora więcej uwagi. Wszystko dlatego, że wymiana koła z czujnikiem ciśnienia niesie za sobą ryzyko uszkodzenia samego czujnika, co wiąże się także z koniecznością jego naprawy i dodatkowymi kosztami. Sam proces wymiany koła przebiega zwyczajnie. Najpierw auto jest podnoszone, wulkanizator zdejmuje koła, zmienia opony i zakłada z powrotem koła na samochód. Tak naprawdę kluczowym momentem całego procesu jest zdejmowanie opon z felg. To wtedy jest największe ryzyko uszkodzenia czujnika.
Decydując się na nowe auto, musimy pamiętać, że wymiana opon z czujnikami jest droższa niż w przypadku tradycyjnych opon. Zatem ile kosztuje wymiana opon z czujnikami? Cena oczywiście zależy od konkretnego warsztatu. Możemy jednak spodziewać się, że wymiana koła z czujnikiem ciśnienia będzie od 50 do nawet 100 procent droższa niż w przypadku wymiany zwykłego koła. Przeważnie cena za wymianę opon z czujnikami jest jednak o ok. 60-70 proc. wyższa.
Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że podczas samej wymiany opon, z pozostawieniem felg, konieczny jest też reset czujnika ciśnienia w oponach. Wulkanizatorzy powinni o tym doskonale wiedzieć, ale przy odbiorze samochodu warto się upewnić, czy o tym pamiętano. Natomiast w sytuacji, kiedy następuje wymiana całego koła z czujnikiem ciśnienia, trzeba potem na nowo wprowadzić numery ID czujnika.