Samochód automat – o czym pamiętać, przesiadając się z manualnej skrzyni biegów?

06-03-2021 10:03

Lewa stopa na czas podróży ma wolne, a prawej ręki można używać do podpierania brody. Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów to duży komfort. O czym warto pamiętać, przesiadając się z samochodu ze skrzynią manualną do takiego, w którym zainstalowano automatyczną przekładnię?

”Samochody w nią wyposażone więcej palą i są bardziej awaryjne” - tak mówiono niegdyś o autach wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów. Wszystko jednak zmieniło się po pojawieniu się na rynku automatycznych skrzyń biegów typu DSG. Takie właśnie przekładnie montowane są w Seatach. Powszechnie uważane są za bezawaryjne. Nie doprowadzą również właściciela samochodu do bankructwa. Różnice w zużyciu paliwa między skrzynią biegów manualną a automatyczną DSG są praktycznie niezauważalne. 

Automat Seata może palić mniej

W pewnych przypadkach Seat z automatyczną skrzynią biegów może zaskakiwać mniejszym spalaniem. Dzieje się tak np. w przypadku Seata Leona z benzynowym 150-konnym silnikiem. W wersji ze skrzynią DSG silnik spalinowy współpracuje z napędem elektrycznym. To tak zwana miękka hybryda. Pozwala ona na pokonywanie kilkusetmetrowych dystansów w tak zwanym trybie „żeglowania”. Mowa o odcinkach drogi, gdzie kierowca nie potrzebuje mocy i auto wyłącza pracę dwóch cylindrów lub kompletnie wyłącza silnik spalinowy, by samochód był napędzany jedynie przez niewielki napęd elektryczny.

Jak widać, warto przesiąść się do Seata z automatyczną skrzynią biegów. Gdy już tego dokonamy, warto zapoznać się z jej obsługą. Przy dźwigni sterującej jej pracą znajdują się bowiem literowe oznaczenia. Jakie jest ich znaczenie?

„P” - to tryb parkingowy. Przełączamy dźwignię w ten tryb po zakończonej podróży.
„N” - czyli bieg neutralny. Używany podczas krótkiego postoju. Na tyle krótkiego, że kierowca nie decyduje się na zgaszenie silnika.
„R” - to oczywiście bieg wsteczny.
„D” - czyli „drive”, tryb pracy służący do poruszanie się do przodu. W tym trybie auto samodzielnie zmienia biegi. W zasadzie nie trzeba go też wyłączać podczas postoju na światłach. Wówczas wystarczy jedynie trzymać stopę na pedale hamulca.

Warto również zwrócić uwagę na wygodę, jaką daje automatyczna skrzynia biegów we współpracy z nowoczesnymi systemami asystującymi kierowcy, które montowane są w nowoczesnych Seatach.

Z automatem Seat prowadzi się prawie sam


Dzięki adaptacyjnemu tempomatowi auto będzie poruszało się np. z dopuszczoną przez znaki prędkością. Gdy napotka przed sobą na pasie poruszający się wolniej pojazd, samodzielnie zwolni i zredukuje bieg na niższy, po to, by za chwilę (gdy przeszkoda zniknie) samodzielnie przyspieszyć i wrócić na wyższe przełożenie.
Warto dodać, że podobnie będzie działać skrzynia podczas jazdy w korku. Kierowca będzie odpowiedzialny głównie za kręcenie kierownicą. Biegi będą włączać się samodzielnie, a samochód będzie sam ruszał i hamował. Automatyczna skrzynia biegów w Seacie to przykład najnowocześniejszej światowej technologii oraz niezawodności.