Drgania kierownicy przy hamowaniu - przyczyny i możliwe rozwiązania

30-05-2020 16:52

Są irytujące, ale często nie na tyle, by zrezygnować z eksploatacji auta i udać się nim do serwisu. Drgania kierownicy pojawiające się przy hamowaniu powinny być jednak dla nas sygnałem mówiącym o tym, że z autem jest coś nie tak. Co oznaczają i jak je wyeliminować?

Przyczyn pojawiania się drgań na kierownicy może być bardzo wiele. Stąd warto zwrócić uwagę, kiedy nasilają się najbardziej. Jedną z najczęstszych przyczyn drżenia kierownicy są źle wyważone koła. Na ogół to dowód na niedokładnie wykonaną pracę wulkanizatora podczas wymiany opon.

Jeśli nie opona, to co?

Podczas wyważania opon używa się małych obciążników. Zdarza się, że odpadnie on od koła, a to powoduje, że koło wpada w wibracje i przenosi je na resztę układu kierowniczego, a tym samym na koło kierownicy. Wówczas drgania na ogół pojawiają się przy pewnych wyższych prędkościach. Podobne symptomy pojawiać się będą na kierownicy w przypadku, gdy usterce ulegnie opona. Zdarza się, że na oponach powstają wybrzuszenia. To właśnie one są powodem drgań, a jednocześnie poważnym ostrzeżeniem mówiącym o tym, że taka opona może niespodziewanie eksplodować. Powodem podobnych nieprawidłowości mogą być również usterki zawieszenia wynikające często ze zużycia podzespołów. Winowajcą może też być łożysko półosi.

Winne tarcze hamulcowe?

Skąd jednak drgania kierownicy, które pojawiają się podczas hamowania? Nie trzeba mieć szczególnych zdolności dedukcyjnych, by pierwsze podejrzenia skierować w stronę układu hamulcowego. Wówczas najlepiej jak najprędzej skontaktować się z autoryzowaną stacją obsługi Seat.

W takim przypadku drgania powodowane są najprawdopodobniej przez krzywe tarcze hamulcowe. Drżenie na kierownicy będzie szczególnie odczuwalne podczas intensywnego hamowania przy wyższych prędkościach. W skrajnych przypadkach podobne drżenia będziemy odczuwać również w prawej stopie, której używamy do operowania pedałem hamulca. Skąd jednak taka nagła przypadłość dotycząca tarcz hamulcowych?

Ostre hamowanie w kałuży

Przyczyn może być wiele. Do wykrzywienia może dojść np. w sytuacji, gdy po bardzo gwałtownym hamowaniu, gdy tarcze hamulcowe rozgrzewają się niemal do czerwoności, wjedziemy niespodziewanie w kałużę pełną zimnej wody. Nagłe, a do tego nierównomierne schłodzenie tarcz może wpłynąć na ich wykrzywienie. Tarcze, które tracą swą idealnie równą powierzchnię, to często efekt stosowania słabej jakości materiałów do ich produkcji. Nie wszystkie zamienniki odpowiadają jakością tym fabrycznie nowym lub stosowanym w autoryzowanych stacjach obsługi Seat.

Zaufaj serwisantom Seata

Pamiętajmy! Na serwisowaniu układu hamulcowego nie warto oszczędzać. Jest on odpowiedzialny za bezpieczeństwo nas samych, jak i naszych pasażerów. Z tego powodu najlepszym rozwiązaniem będzie zgłoszenie takiej usterki w serwisie Seata. Możemy być pewni, że wymiana tarcz na nowe, jeśli będzie konieczna, zostanie wykonana fachowo i będziemy spokojni, że hamulce w naszym Seacie z pewnością nas nie zawiodą.