Pierwszy przegląd samochodu – jak się do niego przygotować?

22-06-2020 09:51

Przez pierwsze lata eksploatacji zakupionego w salonie nowego auta kierowcy zwolnieni są z obowiązku udawania się na coroczne przeglądy techniczne. Kiedy jednak miną trzy lata, trzeba będzie udać się do stacji kontroli technicznej pojazdów. Jak przygotować się do pierwszego przeglądu, by nie być odprawionym z kwitkiem?

Będąc posiadaczem jakiegokolwiek modelu Seata, nie powinniśmy obawiać się pierwszego przeglądu technicznego. Odpowiednio serwisowane auto w autoryzowanej stacji kontroli Seat nie ma prawa mieć jakichkolwiek problemów w stacji kontroli technicznej. Warto jednak odpowiednio przygotować się do pierwszego przeglądu samochodu.

Tuning metodą chałupniczą nie przejdzie

Wcale nie tak rzadkim przypadkiem jest, że nawet w pełni sprawne technicznie auta nie otrzymują do dowodu rejestracyjnego pieczątki potwierdzającej przejście przeglądu. Czym jest to spowodowane? Na ogół winni są sobie sami kierowcy. Często zdarza się, że kierowcy na własną rękę zaczynają dokonywać przeróbek pojazdów. Jednym z częstszych powodów odmów, z jakimi spotykają się kierowcy na pierwszym przeglądzie, są przyciemnione chałupniczymi metodami szyby. Polskie przepisy szczegółowo określają, które szyby mogą być przyciemnione. Pod żadnym pozorem w znacznym stopniu nie wolno przyciemniać szyby przedniej ani znajdujących się szyb bocznych na wysokości kierowcy. Podobne problemy mogą mieć kierowcy, którzy modernizowali układy wydechowe, by te brzmiały bardziej sportowo. Pod żadnym pozorem nie wolno też „udoskonalać” reflektorów czy tylnych lamp.

Uszkodzona tablica rejestracyjna? Do widzenia!

O ile nie mamy w sobie żyłki „ulepszacza”, powinniśmy na pierwszym przeglądzie czuć się dość pewnie. Niemniej jednak przed wizytą w stacji kontroli warto sprawdzić, czy kierowca posiada wszystkie dokumenty i czy tablice rejestracyjne nie są w złym stanie. Tablica rejestracyjna pojazdu traktowana jest bowiem tak, jak każdy inny dokument. Nie może być zniszczona lub nieczytelna.

Sprawdź ciśnienie i amortyzatory

Warto też sprawdzić ciśnienie w ogumieniu. Opony powinny mieć też odpowiednio gruby bieżnik - o głębokości wynoszącej nie mniej niż 1,6 mm. W kwestii oświetlenia koniecznie trzeba sprawdzić, czy wszystkie światła są sprawne i dobrze ustawione. Pod żadnym pozorem nie mogą one oślepiać innych uczestników ruchu. Z czasem zużyciu mogą ulegać podzespoły wchodzące w skład układu hamulcowego. Warto skontrolować jego sprawność. Ocenie podczas przeglądu technicznego będą poddane także elementy układu kierowniczego. Wszelkie luzy mogą zdyskwalifikować auto. W podobny sposób zostanie skontrolowane podwozie i zawieszenie. Tu najczęstszą usterką okazuje się nieszczelność któregoś z amortyzatorów. Uszkodzenie tego podzespołu oznacza nie tylko gorszy komfort jazdy, ale i wydłużenie drogi hamowania poprzez gorszy kontakt kół z jezdnią.

Tak jak jednak wspomnieliśmy, na początku auto serwisowane należycie w ASO Seat nie powinno mieć problemów z zaliczeniem pierwszego egzaminu w stacji kontroli pojazdów.