
Mocno parujące szyby w samochodzie to zmora wielu kierowców. Problem jest szczególnie uciążliwy w momencie, kiedy goni Cię czas i liczy się każda minuta. Parująca szyba w samochodzie – w jaki sposób poradzić sobie z tym problemem i zażegnać go raz na zawsze?
Co jest przyczyną problemu parujących szyb w aucie? Oto kilka powodów:
● niesprawne nawiewy
Zaparowane szyby w aucie mogą mieć źródło w nieprawidłowym działaniu nawiewów. W samochodzie kwestia kluczowa to cyrkulacja powietrza, dlatego, jeśli wentylator działa nie tak, jak powinien i nie pobiera powietrza z zewnątrz, to szyby będą pokrywać się wilgotnym filmem.
● wilgoć
W trakcie jesieni i zimy do auta często dostaje się woda w różnej postaci (zaśnieżone buty, mokry parasol). W momencie, gdy woda zaczyna parować, rośnie poziom wilgoci w samochodzie. Połączenie wilgoci, zimnego i ciepłego powietrza sprawia, że para unosi się do góry i osadza na szybach pojazdu.
● zapchany filtr kabinowy
Kolejnym źródłem parujących szyb w aucie jest brudny, zanieczyszczony filtr kabinowy. Bardzo często gromadzi się w nim wilgoć razem z powietrzem z zewnątrz, co skutkuje zaparowanymi szybami.
● awaria radiatora i nagrzewnicy
To rzadka przyczyna, ale również może mieć znaczenie. Awaria radiatora i nagrzewnicy powoduje, że do wnętrza samochodu przedostaje się płyn chłodniczy, czego efektem jest zawilgocenie i finalnie zaparowanie szyby.
Skoro już wiesz, dlaczego szyby w samochodzie parują, to teraz warto poznać tajniki jak sobie z tym problemem radzić. Uruchom klimatyzację lub ogrzewanie. Klimatyzacja czy ogrzewanie sprawi, że para z szyb zniknie w ciągu kilku minut. Wystarczy nawiew skierować na przednią szybę pojazdu i znów uzyskasz pełną widoczność jezdni.
W zimie, zanim wsiądziesz do auta, otrzep buty ze śniegu. Jeżeli nie masz dywaników gumowych – warto je kupić, bo materiałowe pochłaniają dużo wilgoci. Co więcej, samochód należy wietrzyć i raz na jakiś czas solidnie posprzątać i odkurzyć.
W oczekiwaniu na zimę warto zweryfikować, w jakiej kondycji są uszczelki w drzwiach i bagażniku. Filtr kabinowy w zależności od modelu samochodu powinieneś wymieniać raz na rok, dwa lata.
Przed rozpoczęciem jazdy (najlepiej zrobić to w garażu czy na parkingu podziemnym) umyj wszystkie szyby płynem do szyb i wytrzyj za pomocą ręczników papierowych. To o tyle dobre, że poza umyciem szkła na błysk usuniesz zalegający brud i tłuszcz po wewnętrznej stronie. Warto stosować także preparaty przeciwko parowaniu tzw. antypary. Środek idealnie radzi sobie z problem zalegającej pary na szybie. Krokiem drugim po wywietrzeniu i umyciu szyb w samochodzie jest spryskanie szkła antyparą i przetarcie mikrofibrą.